Sedih lihat Makcik terbaring dalam ruang tepi motor-Netizen
Sedih lihat Makcik terbaring dalam ruang tepi motor-Netizen

Sedih lihat Makcik terbaring dalam ruang tepi motor-Netizen

BERAT mata memandang, berat lagi bahu yang memikul bebanan.

Begitulah gambarannya mengenai satu video meruntun perasaan yang dikongsi menerusi aplikasi TikTok sehingga meraih 1.9 juta tontonan dalam tempoh 15 jam.

Menerusi video tersebut, kelihatan seorang wanita berusia sedang terbaring di dalam ruang tepi motosikal roda tiga yang berhenti di persimpangan lampu isyarat.

Pada masa sama, pemandu motosikal tersebut sedang memegang beg kecil bagi menutup wajah wanita berkenaan daripada terkena cahaya matahari.

Video itu dikongsi oleh seorang wanita dikenali sebagai Shiha Nizam, dipercayai dirakam di sebuah jalan berdekatan Jambatan angkat atau ‘drawbridge’ di Terengganu.

“Tiba-tiba kat traffic light duduk di belakang hamba Allah ni. Ya Allah waktu tengah hari yang kemarau matahari betul-betul atas kepala. Terlentang dalam besi.

“Kereta tak boleh ke tepi. Andai aku boleh tolong waktu itu. Sekarang aku rasa menyesal aku tak hulur bantuan.

makcik3

Antara komen netizen.

“Dalam hidup kita rasa kita dah susah. Tapi tanpa kita sedar ramai lagi susah bila kita tunduk ke bumi. Sebab kita tak bersyukur dengan nikmat Allah bagi.

“Tolong sesiapa yang kenal tolong maklumkan pada saya. Tolong guna kuasa viral. Saya nak bantu dia dengan cara tak seberapa saya,” ujar Shiha Nizam menerusi kapsyen.

Semakan mStar mendapati terdapat lebih 9,000 komen netizen yang rata-ratanya menzahirkan rasa sedih terhadap wanita berkenaan.

Nak join sis, kalau kita ramai-ramai kumpul duit,boleh hadiahkan kereta untuk dia.

NETIZEN

Selain sebak dengan rakaman tersebut, ramai netizen turut memberikan pujian terhadap pemandu motosikal yang dipercayai anak kepada wanita berkenaan.

“Hebat anaknya. Kuatlah wahai anak. Seperti mana kuat ibumu mengandungkan dan melahirkan kamu. Semoga syurga buatmu.

“Anak paling berjaya pernah aku tengok.

“Tangan tu akan jadi bukti di mahsyar nanti, syurga menanti.

“Tengok pun dah tahu anak dia orang hebat. Tudung dan aurat pun terjaga. Hebatnya anak disebabkan hebatnya ibu bapa yang mendidik.

“Air mata lelaki aku dah keluar tengok video ni ya Allah,” tulis beberapa netizen.

makcik2

Ramai yang bersimpati melihat video ini.

Dalam pada itu, beberapa individu di ruangan komen memohon agar sesiapa yang mengenali dua beranak tersebut untuk berkongsi maklumat mereka secepatnya.

Malah, ada netizen turut bercadang untuk melakukan kutipan derma bagi membantu meringankan beban keluarga tersebut.

“Kalau ada yang kumpul dana untuk memudahkan famili ni, tolong beritahu, saya nak turut serta. Jika ada rezeki belikan kenderaan. Allahu sebak saya.

“87,000 likes. Kalau seorang derma RM1. Akak tu dah dapat RM87,000. Dapat beli kereta cash. Lebih duit untuk kegunaan dia.

“Nak join sis, kalau kita ramai-ramai kumpul duit,boleh hadiahkan kereta untuk dia.

“Kalau ada pomen yang dekat-dekat area tu boleh buatkan bumbung untuk kotak roda tiga tu. Panas tu,” tulis beberapa netizen lagi.

(Visited 11 times, 1 visits today)

COMMENTS